Virginie de Limbourg

Tekenkunst

1

Maison Rosiéroise

Démarche artistique

Allereerst begin ik met het papier, het moet me aanspreken, door de textuur, het gewicht, de aard, de kwaliteit. Ik werk vaak op Japans papier. Ik maak het me eigen, ik vouw het, ik kreuk het, ik creëer een achtergrond, ik coat het, ik borstel het, ik kleur het, ik breng een inslag over uit de stad zoals een putdeksel, of uit de natuur zoals boomschors. Dit is het uitgangspunt, deels gedroomd, deels uit de realiteit gehaald. Het is fysiek, impulsief werk, waarbij kracht en macht komt kijken, maar soms is het ingehouden, delicaat, intiem, geïnspireerd door het dagelijks leven. Door de herhaling krijgen deze duizendmaal gereproduceerde gebaren een symbolische en existentiële kracht.

Dan volgt een lange periode van introspectie. Aquarel en gouache worden toegepast door meditatieve herhaling, als een gekleurde trance, lichtgevend, geduldig, lang, pijnlijk en oneindig. Als sommige mensen hier sporen van art brut of primitieve kunst vinden, hebben ze misschien gelijk. Ik moet toegeven dat ik op zoek ben naar een opnieuw uitgevonden vorm van vrijheid in mijn impulsen, een zoektocht naar verzoening door middel van ritueel om de oerbetekenis van de handeling van het schilderen wakker te maken. Ik wil dat mijn schilderijen je uitnodigen voor een innerlijke reis, om met een warme, zorgzame blik naar jezelf te kijken.Het is een uitnodiging buiten het gewone. Ik denk graag dat schilderen is geboren uit een passie voor liefde.

Left arrow icon
Terug naar de vorige pagina